ebook zdarma

18. září 2013

Párky

Po několika měsíčním vyčkávání a pravda celkem pasivním shánění nezbytných surovin, jsem se včera konečně, možná i trošku unáhleně, pustila do domácích párků. A proč unáhleně? Začala jsem už v pokročilejších odpoledních hodinách. Ze začátku to šlo dobře, syn se aktivně zapojil do mletí masa a tak nám to šlo hezky od ruky, já jsem drtila led, pekárna míchala a všechno vypadalo ideálně.
Čas sice pokročil, ale já si řekla, že dát masovou směs do střev, uvařit a vyudit už nebude nic složitého. Už při tlačení masa do střívka jsem si dávala různá hovězí jména, o nepořádku v kuchyni ani nemluvím, ale nakonec se podařilo. Šoupnout do hrnce a uvařit, byla hračka. Dá se říct, že oddechový čas před dalším kolem. Zkrátím to, vyudila jsem byt a nejspíš i nejbližší sousedy a jen ty párky se mi pořád nějak nezdály. Nakonec jsem uznala, že lepší už to nebude. Estetika ještě vážně pokulhává, ale chuť ji o hodně převyšuje. Ale posuďte sami, jak se mi povedly.

Párky jsem dělala podle receptu Romana Vaňka, rozhodně všechny jeho kuchařky doporučuji, jsou velice inspirativní a napsané tak, že uvařit zvládne úplně každý. Toto je můj zjednodušený přepis.

Suroviny:
200 g hovězího masa
200 g vepřové plece
400 g vepřového boku
20 g pragandy
špetka pepře
špetka sladké papriky
200 g drceného ledu
piliny z tvrdého dřeva na uzení (asi dvě hrsti)
skopová střeva kalibru 22/24

Masa zvlášť umeleme. Hovězí maso umícháme s vepřovou plecí (já dala do pekárny), postupně přidáme drcený led, vepřový bok, pragandu, pepř a papriku. Takto umíchanou směs natlačíme do střeva. Přetočením třikrát dokola naděláme nožičky párků a dáme vařit na 25 minut do vody vyhřáté na 75 - 80°C. Hned po vytažení z vody zavěsíme třeba na vařečku a dáme do hrnce, ve kterém už máme nachystané piliny (ty nasypeme do misky vyrobené z alobalu). Pustíme hořák naplno a jakmile se začne z hrnce hodně kouřit, tak ho přikryjte pokličkou (já teda měla nejdřív pokličku, ale byla nakřivo kvůli té vařečce, tak jsem to vyřešila taky alobalem) a snížíme teplotu. Takto udíme 10-15 minut (prý do požadované barvy, ale mi se to pořád nezdálo, tak jsem to nechala déle, i tak je barva nerovnoměrná, ale to se snad časem vychytá). Ihned po vyuzení párky namočíme do ledové vody, aby zchladly. No a to je vše, jednoduché, že? ;-) 



8 komentářů:

  1. Klobouk dolů, tak do toho bych se bála pustit - to uzení mne naprosto odradilo, ale dala bych si, to ano, musely být moc dobré - ať se vše daří - hezký den ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, možná jsem to uzení popsala dost hrůzostrašně, ale psala jsem to den poté a to ještě s emocemi. Zase tak hrozné to nebylo, pan Vaněk to umí krásně popsat, takže v jeho podání je to vlastně hračka :) A určitě do toho půjdu znovu.

    OdpovědětVymazat
  3. Tedy, tak domácí uzeniny jsou na mě zatím moc vysoký "level" ale rozhodně to vypadá dobře! :) už si představuji různá vylepšení a dochucení ... hmm

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mně byly ty párky výzva, jsem ráda, že jsme se k tomu donutila. Už jste vyzkoušela?

      Vymazat
  4. Teda klobouk dolů, váš popis nezní nijak děsivě. Kdyby to četl manžel, tak se snad do těch párečků dáme hned dneska. Vyzkoušíme kdy to půjde. Už teď se těším, protože náš synek je ulítlí na párkách:-). Tak ty domácí bych mu dala ráda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem ráda, že někoho inspiruji. U nás to taky začalo tím, že syn "ulítává" na párcích :D

      Vymazat
  5. Vaše stránka je plná inspirací, nevím, co dříve. jste moc šikovná a bojovná za zdravé pochutiny :) určitě od vás vyzkouším i toto. vyudím prostě garáž :) se budou všichni sbíhat...a jak jste prosím nacpala to maso do střev, růčo, či je na to nějaký fígl? děkuji ,paja

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za krásný komentář :-) Já to cpala do střev horko těžko vším, co jsem doma našla :D Byl to horor, ale existují přímo udělátka, která jsou určená přesně na tohle. Třeba toto http://www.zasilkovyobchod.cz/eshop-strojek-bez-pripevneni-340779.html

      Vymazat