ebook zdarma

11. července 2014

Pšenično - žitný kváskový chleba s bramborou

Poté, co jsem objevila kouzlo nehnětené Šumavy a naprosto mu propadla, jsem prakticky jiný chleba nepekla. Sem tam se našlo něco na zkoušku, ale nikdy to nebylo lepší než milovaná Šumava. Jenže mi v hlavě už delší dobu ležela myšlenka, že přece nemůže existovat jenom jeden chleba, který by nám chutnal, že to musí jít i jinak než bez hnětení. Musím se přiznat, že mi už i chyběla práce s kváskem, protože na Šumavu stačí troška, žádné dlouhé rozkvašování se nekoná.
Kdo peče, tak snad chápe, prostě potřebuji koukat na to, jak kvásek krásně roste. No a tak se zrodil hnětený pšenično-žitný chlebík s bramborami. Základ receptu jsem našla v jedné skupině na facebooku a doladila jsem si ho podle našich chutí a představ. A protože si troufám říct, že je chutí srovnatelný s nehnětenou Šumavou, tak se s vámi o něj chci rozdělit.


Suroviny:

300g žitného kvásku (recept tady)
250 ml syrovátky (když nemám, tak nahrazuji vodou s 2 lžícemi bílého jogurtu)
100g nastrouhané uvařené brambory
20g soli
10g kmínu
150g žitné chlebové mouky
350g pšeničné chlebové mouky

Postup:

Všechny suroviny dáme do domácí pekárny nebo robota (kdo nemá, musí použít ruce) a uhněteme hladké těsto. (v domácí pekárně cca 20-30 minut, předpokládám, že u robota je to stejné), poté necháme těsto asi 2 - 3 hodiny kynout v zakryté míse. (délka kynutí závisí na teplotě, já nechávám odhadem, prostě jak se mi to už hodí a mám čas). Poté si těsto vyklopíme na hodně pomoučený vál, přeložíme ho a utáhneme. Postup je stejný jako u nehnětené Šumavy. Pak už jen vložíme hezky utáhnutý bochánek do vysypané ošatky a necháme zakryté kynout přibližně ještě 2 hodiny. Z ošatky opatrně chleba vyklopíme na horký plech a dáme do trouby, kterou jsme předehřáli na 220°C. V průběhu prvních 10-15ti minut chleba rosíme vodou z rozprašovače, po 20 minutách stáhneme teplotu v troubě na 180°C a dopékáme ještě 25 minut. (moje trouba peče hodně zespoda, takže vypínám také spodní pečení po těch 20ti minutách a zakrývám chleba alobalem). Upečený chleba dáme na mřížku vychladit a po půl hodině můžeme už ochutnat patičku.

Pšenično-žitný s bramborou


http://www.kouzelnechvilky.cz/2013/12/nehnetena-sumava-podle-cuketky.html

2 komentáře:

  1. Je výýýborný :)) vřele doporučuji..

    OdpovědětVymazat
  2. Páni s bramborem? To je zajímavý nápad.. :) Někdy zkusím. Ráda bych tě pozvala k sobě na blog na probíhající giveaway. Budu ráda, když se zúčastníš. :) Corculum♥

    OdpovědětVymazat